Voor jezelf zorgen in een week vol schokkende mediaberichten - schoolofbooks.nl

Voor jezelf zorgen in een week vol schokkende mediaberichten

⚠️ Trigger warning: Deze blog gaat over seksueel geweld tegen vrouwen (zonder dat dit benoemd wordt)

Hoe gaat het met jou? Na een week vol donkere en verdrietige berichten in de media, is dit denk ik geen overbodige vraag.

Ben je geschrokken, verbijsterd, boos?

Ik weet dat meerderen van jullie, net als ik, worstelen met eigen herinneringen aan angstige ervaringen. Dit stukje is voor jou 🤗

In een week als deze check ik regelmatig bewust bij mezelf in. Dit noem ik ‘verstillen’. Hoe dit er voor mij uitziet in tijden van crisis (klein, liefdevol), deel ik in de hoop dat jij er iets aan hebt.

Stap 1: Allereerst check ik mijn stoplicht 🚦

🟢 Groen = Het gaat goed
🟠 Oranje = Ik ben aan het wankelen
🔴 Rood = Het gaat niet goed (ik ben omgevallen)

Deze week staat mijn stoplicht overwegend op oranje. Dit merk ik aan de volgende dingen:
•Angstige nachten met nachtmerries en herbelevingen
•Een huilerig gevoel, het gevoel dat er een vrachtwagen over me heen is gereden
•Veel wisselen tussen heftige emoties (ziedend, bang, verdrietig) en ongenuanceerde, cynische gedachtes
•Grote behoefte om me terug te trekken om m’n wonden te likken
•Grote behoefte om dicht bij mijn vriend te zijn

Stap 2: Met welke woorden/overtuigingen kan ik mezelf steunen?

Nu de trigger zo vers is en ik eigenlijk niet kan ontsnappen aan nieuwe triggers, steun ik mezelf door de volgende dingen tegen mezelf te zeggen:
•’Dit is een zware week voor je en je doet het hartstikke goed’
•’Het enige wat je deze week hoeft is blijven ademhalen’
•’This too shall pass’

Stap 3: Met welke acties kan ik mezelf steunen?

Als mijn stoplicht op oranje staat, dan heb ik een vast lijstje van dingen die me helpen om stapje voor stapje richting groen te gaan:
•Wandelen (met of zonder iets in mijn oren, het gaat hier om in beweging komen)
•Gedoseerd afleiding en troost zoeken (Disneyfilms en kinderboeken werken goed bij mij)
•Iets te eten voor mezelf organiseren, bewust een kopje thee zetten en opdrinken, contact zoeken met iemand die veilig voelt (mezelf laten voelen dat ik op mezelf kan bouwen)
•Mezelf vaker dan normaal stilzetten om te verstillen en verbinding te maken met mezelf (een warme douche, een stukje schrijven in mijn dagboek)
•Iets warms doen voor een ander (een lief kaartje schrijven, een bloemetje laten bezorgen, een bedragje overmaken naar een goed doel)

Stap 4: Wat doe ik bewust niet?

Ik ervaar deze week duistere, cynische gedachten. Ik ervaar de onthullingen als een bevestiging van mijn (verziekte!) wereldbeeld. “De wereld is onveilig en alle mannen zijn beesten.” Zo wil ik niet denken en zo wil ik niet in het leven staan, maar deze week is het voor mij lastig om niet zwart-wit te denken. Ik veroordeel mezelf niet om deze gedachten, ik vind het vooral verdrietig dit één van mijn basisovertuigingen zo cynisch is.

Zolang ik in ‘oranje’ zit, hoef ik niets aan mezelf te veranderen. Alles wat ik denk en voel mag er zijn. Zodra ik weer in ‘groen’ zit, beslis ik of ik iets wil met de gedachtes, emoties en inzichten die opvielen in mijn oranje periode.

Zoek hulp als je hulp nodig hebt

Neem iemand in vertrouwen, draag dit niet alleen!

Slachtofferhulp Nederland: www.slachtofferhulp.nl of bel 0900-0101

Centrum Seksueel Geweld: www.centrumseksueelgeweld.nl of bel 0800-0188

Mind Korrelatie: www.mindkorrelatie.nl of bel 0900-1450

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Foto's door By Nouchka
© 2021-2022 School of Books
|     Website door Studio Above     |
Design door Studio Above | Foto's door By Nouchka